معرفی کامل جزایر فیجی از تاریخ تا اقتصاد

جزایر فیجی در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام و 2700 کیلومتری شمال شرقی سیدنی در استرالیا است.تعداد جزایر فیجی به 800 جزیره می رسد.

جزایر فیجی در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام
جزایر فیجی در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام

جزایر فیجی (به انگلیسی: Fiji) در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام ، 1000 کیلومتری اوکلند در نزدیکی نیوزلند و 2700 کیلومتری شمال شرقی سیدنی در استرالیا است.تعداد جزایر فیجی به 800 جزیره می رسد. آنها مسکونی هستند و شهر سووا پایتخت رسمی جزیره فیجی است و به عنوان بزرگترین شهر در منطقه اقیانوس آرام جنوبی طبقه بندی می شود.

تاریخ جزایر فیجی

اولین مهاجران 3500 سال پیش از جزایر ملانزیا وارد جزیره فیجی شدند و با خود انواع درختان، گیاهان و انواع دیگر مواد غذایی را آوردند که به ساختن اولین جامعه جمعیتی در جزیره فیجی کمک کرد. از وسایل بسیاری استفاده کردند که به آنها در کشتیرانی دریایی کمک کرد، قایق ها را ساختند، آنها همچنین مزرعه هایی را ایجاد کردند که به توسعه جامعه آنها کمک کرد و همه این پیشرفت ها در دست نوشته های تاریخی که در اطراف فیجی یافت شد ظاهر شد و نشان دهنده بسیاری از جنبه های فرهنگ عمومی مردم جزیره فیجی در آن زمان بود.

جمعیت جزیره فیجی برای رهبری خود بر سیستمی متکی بودند. از آنجایی که رهبران بر اساس رتبه های رهبری توزیع می شوند که شامل ایجاد گروهی از اتحاد بین طوایف مختلف نیز می شود که به اعمال وحدت بین قبایل در فیجی کمک می کرد، اما گاهی جنگ های داخلی بین این قبایل رخ می داد، اما پایان یافت. پس از گذشت زمان و به ظهور اتحادهای جدید و قدرتمندتر منجر شود.

کاوشگران اروپایی در اواسط قرن هفدهم پس از میلاد به جزیره فیجی رسیدند. مسافر تاسمان آن را در سال 1643 پس از میلاد کشف کرد و جیمز کوک در سال 1747 پس از میلاد وارد جزیره فیجی شد. به طور مستمر از آن بازدید می کنند تا منابع طبیعی موجود در آن را به دست آورند. در سال 1835 مبلغان مذهبی مسیحی به سرزمین های فیجی رسیدند و در آن زمان دچار بدهی هایی شدند که منجر به ترک جزایر آن توسط پادشاهش به بریتانیا در ازای بدهی ها شد.در سال 1874 فیجی مستعمره بریتانیا شد. اولین حاکم بریتانیا بر آن منصوب شد و تا سال 1970 که استقلال خود را به دست آورد و به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد.

ویژگی های جغرافیایی

جزایر فیجی در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام
جزایر فیجی در منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام

مساحت کل جغرافیایی فیجی 18272 کیلومتر مربع است و دو جزیره اصلی بزرگترین بخش این منطقه را تشکیل می دهند: جزیره ویتی لوو با مساحت 10386 کیلومتر مربع و جزیره وانوا لوو با مساحت 5535 کیلومتر مربع. در حالی که سایر جزایر با مناطق متنوع خود متمایز می شوند، یعنی: جزیره تاوونی با مساحت 435 کیلومتر مربع، جزیره کاداوو با مساحت 409 کیلومتر مربع، و جزیره روتوما که جزء فیجی طبقه بندی می شود.

طبیعت کوهستانی بر زمین‌های جغرافیایی جزیره فیجی غالب است و بیشتر کوه‌های آن از طریق فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته‌اند که توسط گروهی از موانع مرجانی که خطر بزرگی را به همراه دارند و برخی جزایر فرعی متعلق به فیجی که از گل تشکیل شده‌اند احاطه شده‌اند. و ماسه با حرکت آب رودخانه. کوه Tomanevi بلندترین قله کوه است که به 1323 متر می رسد.

آب و هوا در جزایر فیجی

جزیره فیجی متاثر از آب و هوای ناشی از حرکت بادهای تجاری از سمت جنوب شرقی است که منجر به بارندگی زیاد در بیشتر روزهای سال در مناطق ساحلی جنوبی و شرقی می شود. فوریه و مارس پرباران ترین ماه ها محسوب می شوند.
میانگین بارندگی سالانه در پایتخت فیجی، سووا، به 300 سانتی‌متر می‌رسد و میانگین دمای سالانه بین 20 تا 29 درجه سانتی‌گراد در نواحی داخل سطح دریا متغیر است، بیشتر طوفان‌های فصلی در بازه زمانی بین ماه‌ها نوامبر (نوامبر) و آوریل (آوریل) رخ می‌دهند.

اقتصاد

جزیره فیجی با بخش اقتصادی خود کشوری مرفه است. این به منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مواد معدنی و ماهی بستگی دارد که بخش مهمی از تولید محلی آن را تشکیل می‌دهد که به حمایت از اقتصاد آن کمک می‌کند، زیرا بخش معدن 2.7 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در حالی که بخش تولید حدود 14.5 درصد را تشکیل می‌دهد. و یکی از مهمترین صادرات این ایالت شکر، پوشاک، طلا، الوار، ماهی، ملاس و روغن نارگیل است.

فیجی همچنین به بخش گردشگری وابسته است که بخش بزرگی از بازده اقتصادی آن را تشکیل می دهد. سالانه بیش از 400000 گردشگر از کشورهای مختلف جهان از این بخش بازدید می کنند، زیرا این بخش منبع ارزآوری است و بیش از 40 درصد از نیروی کار را در خود جای داده است. اقتصاد فیجی به دلیل آشفتگی سیاسی در سال 2000 دچار افت شد، اما بخش گردشگری تا سال 2002 به سطح خود بازگشت.

جمعیت شناسی

جمعیت تخمینی جزیره فیجی طبق آمار سال 2021 پس از میلاد تقریباً 901804 نفر است و تراکم جمعیت به 49 نفر در هر کیلومتر مربع می رسد؛ جمعیت 51 درصد منشأ ملانزیایی دارد و نسبت های باقی مانده است. خاستگاه این جمعیت در میان گروه‌های زیر توزیع می‌شود: هندی‌ها 44 درصد، حدود 5 درصد جمعیت اروپایی و چینی هستند، مسیحیت با 52 درصد، هندوئیسم با 38 درصد و اسلام توسط 8 درصد از کل جمعیت گسترش یافته است.

مدارس دولتی و خصوصی زیادی در جزیره فیجی وجود دارد که برای همه مقاطع تحصیلی آموزش ارائه می دهند و 99 درصد دانش آموزان واجد شرایط تحصیل در مدارس ابتدایی و راهنمایی ثبت نام می کنند، اما این تعداد در مقطع متوسطه کاهش می یابد. نسبت دانشجویان به 77 درصد می رسد.دانشگاه اقیانوس آرام جنوبی که در سال 1968 تأسیس شده است، در جزیره فیجی واقع شده است. تقریباً به 92.9 درصد رسید.

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.